על תהליך השיפוץ ומה שבניהם

שרטוטים

רובנו עושים שיפוץ לבית או לעסק בשלב כזה או אחר של חיינו אך לרוב לא יודעים מאיפה מתחילים ועל מה צריך לתת את הדגש. להלן מדריך למשפץ שיאפשר לכם לצלוח את תקופת השיפוץ על הצד הטוב ביותר.

אז נכנסתם לבית ישן והחלטתם לשפץ ולהשביח את הנכס שברשותכם. במידה ומדובר בשיפוץ מאסיבי כוללני מומלץ ורצוי להיעזר בשרותיו של מעצב פנים מנוסה ובקיא בשלבי השיפוץ. במידה ומדובר בשיפוץ ממוקד, נניח בחדר הרחצה בלבד, ניתן לדלג על שלב המעצב על אף שחשוב להתייעץ עם איש מקצוע בטרום השיפוץ.

ראשית אציין כי את שלב השיפוץ כדאי לבצע מול טבלת אקסל העוקבת אחרי הליך השיפוץ הן מבחינת ספקים וכלה במקדמות, אנשי קשר, לוחות זמנים ואף שנות אחריות מול הספק. טבלת האקסל תסייע לכם לקבל תמונת מצב עדכנית ולהרגיש חלק מהליך השיפוץ של הנכס שלכם.

תחילה חשוב למלא שאלון צרכים (פרוגרמה בשפה המקצועית) מול המעצב, דרכו נוכל להבין מהן הדרישות לחלוקת החלל והפונקציות הנדרשות כך שההתנהלות של בני המשפחה תהיה מותאמת לרצונות שלהם ולאורח חייהם. לאחר מכן מגיע שלב המדידות של הנכס על מנת שנוכל להכין תכניות לתכנון וביצוע. ניתן למדוד באופן עצמאי הן על ידיכם והן על ידי המעצב, עם זאת כדאי ורצוי להביא מודד מקצועי על מנת להימנע מאי דיוקים שעשויים להשפיע על מהלך השיפוץ.

שיפןץ דירה

כעת, לאחר שיש בידנו תכנית של מודד, ניתן לגבש תכנית קירות חדשה ובעקבותיה לתכנן תכניות חשמל, אינסטלציה, מיזוג ועוד בשירותיו של המעצב. במקביל יש להבין מה תקציב השיפוץ שברשותכם ולקחת בחשבון חריגה של לפחות 20% עקב נושאים שלא נלקחו בחשבון כגון הובלת מוצרי חשמל, הובלה של רהיטים קיימים, אקססוריז, טקסטיל וכו'.

בשלב זה מעצב הפנים מכין כתב כמויות של הפרויקט על מנת לאמוד את גובה השיפוץ בצורה המדויקת ביותר ככל שניתן. כאן ניתן יהיה לזהות פער בין התקציב של בני המשפחה לבין הרצונות שלהם ועל ידי כך למצוא את הפתרון האולטימטיבי ביותר. מעצבי פנים עם ניסיון יוכלו לזהות פערים אלה עוד בשלב בירור הצרכים והדרישות אל מול גובה השיפוץ הרצוי.

כעת עלינו לבדוק הצעות מחיר מול הקבלן המבצע. חשוב לבחור קבלן דרך המלצה מחבר קרוב או לאחר בדיקת עבודות שלו בשטח. יש להתמקד בעבודות הגמרים של הקבלן כדוגמת הריצוף, מפגש בין קירות מחופים, התקנת כלים סניטרים וכמובן קירות ישרים (דרך הריצוף בדר"כ ניתן לראות עד כמה הקירות ישרים). למעשה, כתב הכמויות עוזר לקבלן לתת הצעת מחיר רלוונטית ועדכנית וחשוב להתעקש על ביקור בשטח בטרם קבלת הצעת המחיר מהקבלן על מנת להימנע מהפתעות בדרך. רצוי שכתב הכמויות יהיה מסודר לפי ראשי פרקים ובתוכם הסעיפים הרלוונטיים כך למשל: בניה, הריסה, אינסטלציה, חשמל, גבס ועוד.

התכניות מוכנות, כתב הכמויות מוכן, הצעת המחיר של הקבלן אושרה, מה עכשיו?

ראשית יש להרוס קירות רלוונטיים ולפנות את כל האשפה הקיימת באתר הבנייה כחוק. לאחר מכן ממקמים קירות חדשים ומסיימים את חלוקת המבנה. שימו לב, בשלב זה עליכם להיות אחרי בחירת מוצרי החשמל למטבח על מנת שהנגרות תהיה מותאמת היטב למידות. זאת ועוד חשוב לבחור כיור מטבח על מנת שנוכל להעביר תכנית שיש לייצור, כמובן לאחר ביקור איש שיש בשטח. באופן כללי, צאו מנקודת הנחה שכל איש מקצוע צריך להגיע לשטח למדידות בטרם תהליך הייצור. כך למשל: נגר, חברת מטבחים, איש אלומיניום, חברת שיש וכל ספק אחר רלוונטי.

במקביל לחלוקת החלל, מבצעים נקודות חשמל, גז ואינסטלציה לפי תכניות שניתנו על ידי המעצב שלכם לאחר שאושרו על ידכם. חשוב לשים לב כי בשלב זה כלי סניטריה פנימיים קיימים בשטח לצורך התקנתם כך למשל אינטרפוץ פנימי ומיכל הדחה סמוי. שימו לב, בטרם יבוצע טייח יש לוודא כי המעצב מגיע לשטח על מנת לבדוק האם העבודות בשטח התבצעו על פי תכניות מטעמו. נהוג להגיע לבדיקות בשטח בסיום כל נושא בנפרד: בסיום הבניה, בסיום עבודות החשמל, בסיום עבודות האינסטלציה והגז. לאחר שהכל אושר והתבצע כראוי, יבצע הקבלן טייח על הקירות לקראת שלב הריצוף והחיפוי. זה הזמן לקרוא לחברת המטבחים או לנגר פרטי לקחת מידות בשטח על מנת לדייק את תהליך ייצור המטבח שתוכנן מבעוד מועד (כמובן אחרי טייח). ישנם קבלנים שיבצעו את הטייח במקביל לריצוף, מומלץ ורצוי לסיים עם הטייח מאחר וזה מלכלך ועשוי לפגוע באריחי הריצוף שבחרתם.

שלב הריצוף והחיפוי הגיע. חשוב לוודא כי הקבלן עובד מול תכניות מהמעצב על מנת שידע היכן להניח את האריח הראשון וכיצד לבצע את המפגשים בין חומרי חיפוי שונים. מפגשים אלה יכולים להתבצע באמצעות גרונג (חיתוך האריח בזווית של 45 מעלות) או באמצעות פינות אלומיניום. עבודת הגרונג נקייה ויוקרתית יותר אך חשוב לוודא כי הקבלן יודע לבצע גרונג אחרת התוצאה שתתקבל עשויה להיות לא טובה. בנוסף, במידה ובחרתם ריצוף מבריק יש לוודא כי הקבלן מניח משטחי הגנה על הריצוף כאשר הוא ממשיך לעבוד בבית. ניתן לדרוש הגנה על כל ריצוף, גם כזה שאינו מבריק, באמצעות הנחת משטחי גבס או גלילי קרטון.

שרטוט שחור לבן

שרטוט שחור לבן

שלב השפכטל והצבע הגיע. בשלב זה כבר הייתם צריכים לגבש פלטת צבעים לקירות הבית ולבצע סיור עם הקבלן על מנת להדריך אותו איזה קיר נצבע בצבע המיוחד שבחרתם ואיזה קיר יחופה באריחים שבחרתם מבעוד מועד. במקביל ניתן כעת להזמין את התקנת הטפט במידה ויש כזה.

כעת הבית מתחיל לקבל צורה ולאט לאט תתרגלו אליו ותתחילו להתאהב בחלל שחיכיתם לו מזה זמן רב. זה השלב של הסטיילינג בו אנו מלבישים את הבית בריהוט, אקססוריז, טקסטיל, התקנת גופי תאורה וכו'.

בדק בית: ישנם תקנים רבים עבור עבודות בניה בדירה (מפרט מיוחד) שמטרתם אבטחת איכות העבודה ותקינותה מבחינה בטיחותית, מדובר בתקנות התכנון והבניה תש"ל, 1970. בדק בית נועד לאכוף כי הקבלן ביצע את העבודות על פי כלל התקנים ובצורה מקצועית ואיכותית. הידע הבסיסי אינו מספיק ואפילו בעלי מקצוע מהתחום ובעלי ניסיון עושים טעויות. לכן, ההמלצה היא לזמן איש מקצוע (מהנדס בניין) הבקיא בכלל התקנים ובאופן הביצוע. מומלץ לזמן את איש הבדק במקרה של כניסה לדירה חדשה בשתי פעימות, פעם ראשונה לפני קבלת מפתח והפעם השנייה בתום שנת בדק ראשונה. במקרה של שיפוץ מומלץ לקחת מפקח ובחוזה מול הקבלן לתת את הסמכויות למפקח הן בהתנהלות הכלכלית בהתאם לחוזה והן באישור איכות ביצוע העבודה.

אז על מה ניתן להתלונן בדו"ח של הבדק:

  • ליקוי במוצרי מסגרות ונגרות, לרבות אלומיניום ופלסטיק – שנתיים
  • ליקוי בריצוף וחיפוי פנים לרבות שקיעות ושחיקה – שנתיים
  • כשל בתפקוד ובעמידות של מכונות ודוודים – שלוש שנים
  • ליקוי בפיתוח חצר (כולל שבילים, משטחים, קירות, גדרות, רכיבים בנויים ומערכות ובכלל זה מערכות מים. ביוב, ניקוז, חשמל, תאורה ותקשורת), וכן שקיעות בין היתר של מרצפות בקומת קרקע, בחניות, במדרכות ובשבילים בשטח הבניין וכן ליקויים במשטחים מחומרי גימור שונים – שלוש שנים
  • כשל בתפקוד ובעמידות של מרכיבבי מערכות הבידוד התרמי – שלוש שנים
  • כשל לרבות נזילות במערכות צנרת לרבות מים, מערכת הסקה ומרזבים, דלוחין וביוב – ארבע שנים
  • כשל באיטום המבנה, לרבות בחללים תת קרקעיים, בקירות, בתקרות ובגגות, לרבות גגות קלים עם סיכוך – ארבע שנים
  • סדקים ברוחב גדול מ-1.5 מ"מ ברכיבים לא נושאים – חמש שנים
  • התנקות, התקלפות או התפוררות של חיפויי חוץ – שבע שנים
  • כל אי התאמה אחרת שאינה אי התאמה יסודית – שנה אחת

 

כדאי לדעת: מומלץ לבדוק מול העירייה מתן החזר כספי עבור ארנונה  בתקופת השיפוץ

 

שיהיה בהצלחה!