הקשר בין אדריכלות ועיצוב פנים לאופנה ובדים

בד ובניין

הקשר בין אדריכלות ועיצוב פנים לבין עיצוב אופנה ובדים מעולם לא נחקר על ידי היסטוריונים בחקר מדעי. עם זאת אדריכלים ומעצבי אופנה בכל העולם רואים את הקשר בין שני התחומים ואף מיישמים בעבודותיהם השראות מן עולמות אלה. במאמר זה אראה את הקשר בין שני התחומים באמצעות אלמנטים שונים וכן אציג דוגמאות ממשיות על הקשר ביניהם.

בעולם גלובלי זה בו הטכנולוגיה מתפתחת ומשתנה, כך גם אורח חיינו משתנה ומושפע מהטכנולוגיה. עניין זה הביא להתפתחות והידוק הקשר בין אדריכלות ועיצוב לבין אופנה, בדים וטקסטיל. האדריכלות והלבשתה מייצגת אופנה, בין היתר, של זמן ומקום. לעיתים קרובות אדריכלים ומעצבי פנים מאמצים אסטרטגיות ושיטות מעולם הבדים כך למשל קיפול, הדפסה, עטיפה ולבוש החלל. מצד שני, מעצבי אופנה לוקחים רעיונות מאדריכלים ומהנדסים בין היתר בנושא נפח ומבנה.

אדריכלים, מעצבי פנים ומעצבי אופנה, מאפיינים את הקשר בין אדריכלות ועיצוב פנים לבין עיצוב אופנה ובדים על ידי מספר גורמים. נק' המוצא היא גוף האדם שעליו יש להגן ולשמור, הן באמצעות הבגד שתפקידו הפונקציונלי הוא לחמם את גופנו מפני קור, והן על ידי תכנון מבנה שנועד להגן עלינו ועל המשפחה שלנו. גוף האדם מורכב מצורות, מישורים, נפחים, פרופורציות ויחס. פרמטרים אלה מיושמים באדריכלות ועיצוב פנים, לעיתים אף בצורה זהה ליחסים והפרופורציות הקיימות בגוף האדם שנתפס בעל פרופורציה אלוהית בהתאם ליחס הזהב.

נק' נוספת שאליה מתייחסים הנוגעים בדבר הינה הגדרת זהות. כשם שאופנה, באמצעות בחירת בדים, צורות ואקססוריז, יכולה להגדיר אותנו ולהעניק לנו זהות מגדרית, פוליטית, דתית, תרבותית, כך גם הבית שנבנה, הצורה שלו, חומרי הגמר שייבחרו, מגדירים את הזהות שלנו, מי אנחנו ומספרים את סיפור חיינו.

דוגמה ידועה על הקשר בין אדריכלות ואופנה ומה שביניהם הוא בית האופרה בסידני

 

בתחילת שנות ה-40 הוחלט להקים את בית האופרה בסידני. עד שנת 1959 הגישו 23 אדריכלים מכל העולם 233 הצעות תכנוניות למבנה המיוחל. בסופו של דבר האדריכל דני, יורן אוטזון, ומהנדס בריטי, אובה הרוף, זכו במכרז. עם סיום השלב הראשוני של בניית המבנה, התפטר יורן אוטזון האדריכל והשאלה כיצד בונים את גג המבנה העסיקה רבים אחרים. בסופו של דבר נמצא פתרון כלכלי יעיל והגג נוצר מיציקות של צלעות וקשתות במפעל שהוקם בסמוך למבנה כשהמטרה היא להדמות לקונכייה ומפרשים.

 

מעצבים רבים החלו להתרשם מן המבנה וראו בו כמקור השראה ליצירות שלהם, הן מבחינת הצורה והנפח והן מבחינת הבד והחיתוכים הנדרשים להלבשה על גוף האדם.

דוגמה נוספת היא שיתוף פעולה בין חברות בגדים בלונדון, צ'יניטי ופרקר, לבין שירותי דפוס פטרניטי. פטרניטי יישמה את הקשר בין האדריכלות להדפסות על גבי הבגדים וחלק מהשיווק שנעשה וייצוג חברות הבגדים, היה מבוסס על הקשר הצורני בין השניים.

 

              שת"פ בין חברות בגדים בלונדון, צ'יניטי ופרקר, לבין שירותי דפוס פטרניטי

דוגמה ידועה ובולטת היא של האדריכלות המבריקה זהה חדיד (1950-2016). חדיד נולדה בבגדד ולאחר שסיימה לימודי תואר ראשון במתמטיקה בביירות, היא למדה אדריכלות בלונדון. חדיד הראתה בעבודותיה אדריכלות דיגיטלית ייחודית ונחשבה כפורצת דרך בתחומה. עם זאת, חלק מהתכנונים שלה לא יכלו לרדת לביצוע מבחינה הנדסית ולכן יש שיאמרו עליה כי הייתה תיאורטיקנית מבריקה שאינה מצליחה להגשים פרויקטים במציאות.

 

                                            הדמיות תכנוניות – זהה חדיד

עיצוב נעליים בהשראת זהה חדיד

זהה חדיד הראתה את יכולותיה גם בעולם העיצוב, כך למשל עיצבה שקית ללואי ויטון, ביתן לשאנל, נעליים ללקוסט ותכשיטים לסוורובסקי. שיתוף פעולה מדהים היה בין חדיד לנעלי מליסה (Melissa shoes). חברת הנעליים פנתה לחדיד על מנת לעצב נעל חדשנית המבטאת את החדשנות של האדריכלות של חדיד.

חדיד חקרה את החומרים הקיימים בשוק ואת התוכנות הנדרשות ולאחר מכן עיצבה נעל חדשה וייחודית המבססת את הקשר בין אדריכלות עכשווית לאופנה ואקססוריז. חדיד עיצבה נעליים נוחות עשויות פלסטיק, ללא תפרים (כמו עור שני) עם אלסטיות גמישה העוטפת את כף הרגל. החיתוכים שנעשו יצרו כניסה של אווירודינמיקה לכף הרגל והעיצוב החדשני ביטא יכולות עיצוביים המתייחסים לפרמטרים מן האדריכלות. גם בשבוע האופנה שהתקיים בסאו פאולו בשנת 2008, עיצבה חדיד את החלל בהתאם לקונספט עיצוב חדשני שביטא את עבודותיה.

 

דוגמאות ידועים של מעצבי אופנה המשתמשים באדריכלות בעיצוב שלהם הם קארת' פו Careth Pugh וחוסיין צ'לאיין Hussein Chalayan. חוסיין טען כי יש לו במשותף הרבה יותר עם אדריכלים מאשר עם מעצבי אופנה בעיקר מבחינת חומרים דיגיטליים כגון טקסטיל בסגנון הייטק, חומרי בניין ותוכנות מחשב.

 

         עיצוב שמלות – חוסיין צ'לאיין                                          עיצוב שמלה – קארת' פו

מעצבי על אלה ממחישים היטב את הדמיון הרב בין עולם האדריכלות והעיצוב לעולם הטקסטיל והאופנה. חומרים מתערבבים, צורות גאומטריות שולטות, צבעים מודרניים ואופנה ביזרית – כל אלה מבליטים כיצד עולם העיצוב מושפע האחד מהשני.

 

מקור תמונה ראשית – פינטרסט